Geometrie řízení, autoservis a já

Představte si, že jste fanda do létání, proběháte všechny výrobce, jen abyste našli ty úplně nejlehčí komponenty, postavíte si jednomístný ultralight a na každé křídlo mu přivážete pětikilové závaží. Jen tak...

Nebo když jsme jako děti sáňkovali na kopci. Kdo z nás si sáně nastavil ližinami napříč a pokoušel se je přetlačit? Prostě jen z nepozornosti? Přesto to většina z nás šťastných provozovatelů osobního vozidla přesně takhle nějak provozuje. Na vině je nedostatečný důraz na geometrii kol. Představte si, jak by to dopadlo, kdyby se to takhle zanedbávalo u nákladního auta.

Rozumět vlastnímu autu

Kdo si ještě pamatuje šroubování jízdní geometrie u stopětky v garáži na koleni (v lepším případě na heveru), má určitou výhodu. Přinejmenším nezpovídá Google, jakmile uslyší termíny jako sbíhavost kol nebo záklon rejdového čepu. Mladší generace si vystačí s jednoduchou poučkou:

Se vším do servisu. Ještě tak tuší, že geometrie má něco společného s nerovnoměrným sjížděním pneumatik.

Přesto i ta stodvacítka má geometrii diametrálně odlišnou od všech dnešních aut. Už jen proto, že na náhony zadních kol začíná prášit historie.

A že se nás to netýká... Několik posledních evropských statistik vyšlo zhruba tak, že geometrii neuhlídala víc než polovina osobních aut a rovná polovina kvůli tomu přijde o pneumatiky podstatně dřív. Stejné číslo může počítat i s nižší životností vozidla. Takže?

Ve vzduchu nám létá polovina letadel se závažím a polovina dětí se snaží sáňkovat po boku. Celkem legrace.

Sbíhavost a odklon kol

Pneumatiky užitkového vozu se s vozovkou potkávají ve dvou základních pohybech. Ten první je valivý. Takový bude teoreticky možné najít u rovných kol spojených pevnou osou. Řeklo by se, že přesně tak bychom to chtěli a zbytek je nežádoucí.

Ještě ale musíme počítat s pohybem smykovým. Ten se týkal hlavně aut se zadní hnací nápravou. Kvůli parametrům jako odklon kola a sbíhavost/rozbíhavost je ale běžnou součástí geometrie i všech dnešních aut.

Když bychom si odmysleli celé auto, kromě kol, a ta nechali kutálet se dopředu, některé dvojice by se setkaly, některé rozjely od sebe. Takovému nastavení se říká sbíhavost, příp. rozbíhavost kol. Vyvolávají smykové tření s vozovkou a používají se jako korekce odklonu kol. Ten se projeví tak, že v bodu dotyku pneumatiky s vozovkou jsou si kola blíž než v jejich nejvyšší části.

Pokud by byla kola srovnaná v lati, paradoxně bude řízení nestabilní a řidič bude muset likvidovat každou nerovnost silnice. Odklonem a sbíhavostí (u kol bez náhonu, kola s náhonem se nastavují rovná, někdy dokonce s mírným rozběhem) se přenos nerovností na řidiče eliminuje. Oba parametry se pohybují řádově v desítkách minut (max. 1 - 2°).

Kdy do autoservisu

Příliš "rovná" kola způsobují nestabilitu řízení. Křivá zase zařídí vyšší spotřebu, nižší životnost auta i pneumatik, rychlé sjetí vzorku (většinou nerovnoměrné) a horší vlastnosti auta v zatáčkách, hlavně při výjezdu.

Servis je proto potřeba zajistit, pokud:

- pneumatika ztrácí příliš rychle vzorek

- vzorek je sjetý nerovnoměrně

- pneumatiky na rovném hladkém povrchu tlučou nebo vibrují

- klesá výkon a stoupá spotřeba bez zjevné příčiny

- kupujeme nové pneumatiky a chceme, aby nám vydržely

- jsme koupili ojetý automobil

Technologie měření


S náhonem na přední kola, těžšími auty, dvoukloubovými poloosami a stoupající složitostí konstrukce zavěšení kol stoupají i nároky na provedení geometrického měření a seřizování. Bezpečnost jízdy a životnost pneumatik může ovlivnit několik desetin stupně v nastavení.

Proto je nutné zvolit kvalitní technologii měření.

Základem je dnes 3D modelování. Standardní měření trvá 5 - 10 minut, během kterých digitální snímače vytvoří v počítači přesný model, který automaticky spočítá veškeré korekce.

Zřejmě nejlepším dostupným systémem je 3D geometrie od společnosti John Bean, excelentní zejména pro auta koncernu Volkswagen (Audi, Škoda...), kterou už v současnosti nabízí několik lepších českých autoservisů.

KONTAKTY
AC Půjčovna s.r.o.
Voctářova 18,
180 00 Praha 8 - Libeň

IČ:27446174, DIČ: CZ27446174
Společnost zapsána u Městského soudu v Praze,
oddíl C, zn. 112950

VÝKUP A PRODEJ
Mobil: (+420) 778 749 669
Mobil: (+420) 739 356 852

KANCELÁŘ
E-mail: info@acpujcovna.cz
Web: www.acpujcovna.cz

Podmínky půjčení

  • Řidičský průkaz sk. B
  • Občanský průkaz
  • U podnikatele Živnostenský list nebo výpis z OR
  • Sepsání smlouvy asi 10 minut a odjíždíte
  • Ke každému vozidlu fullservis
+7dní

Půjčujeme minimálně na dobu 7 dní

VANS CENTRE s.r.o.
Průmyslová 372/1,
108 00 Praha-Štěrboholy

Mobil:
(+420) 778 749 669
(+420) 739 356 852